Header Ads

Sağa Dayalı Resim

Neriman Öncül - Klip Yönetmeni Gökhan Özdemir ile Röportaj




      Gökhan Özdemir ile yabancısı olduğumuz bu sektör hakkında röportaj yapmak istedim.Çünkü öğrencilere sorduğumuzda ne olmak istiyorsun; polis ,asker,doktor, futbolcu ….işte son zamanlarda yazılımcı ,robotik kodlamacı gibi cevaplar alıyoruz.Ama tv sektörü ,şarkılar, sinema ,klipler de hayatımızın vazgeçilmez tutkuları.
Hatta bazen bir klip şarkının da önüne geçebiliyor ,kliple hatırlıyoruz şarkıyı  öyle değil mi?
        Bu röportajdaki amacım bu mesleği öğrencilerimize tanıtmak.

1 - Kendinden biraz bahseder misin?
1980 İstanbul doğumluyum, aslında çocukken hayalim çizgi filmi yapmaktı. Resim yeteneğim çok yüksekti, çevremdeki herkes benim resimle alakalı bir şeyler yapmamı bekliyordu fakat benim ilgim daha çok çizgi filmlere doğru oldu. Hiç şüphesiz hareketli resimlerle bir hikâye anlatma kısmı bana daha cazip geliyordu. Demek ki o zamanlardan bu yola gideceğim belliymiş. İlk ve orta öğrenimimi bir branşa yönelik olmayan (Düz Lise) okullarda yaptım. Sanatla alakalı bir şeyler yapmak istiyordum fakat çevremde bana bu konuda yol gösterecek kimse yoktu. Haliyle kendi başıma bir şeyler yapmak zorundaydım. Üniversite dönemine gelince araştırmalar yapıp güzel sanatlara gitmeye karar verdim ve sonuçta Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema Televizyon Bölümünü kazandım.

2 - Model aldığın biri var mıydı, neden bu mesleği seçtin?
Aslında yönetmen olmak gibi bir niyetim yoktu Tabii ki üniversitede bizi yönetmen olmak için eğitiyorlardı fakat sektöre girince farklı alanlarda, özellikle kurgu alanında çalışacağımı düşünmüştüm. Kurgu yapmaktan keyif alıyordum, ayrıca kendine has bir kurgu tarzım vardı ve bu çok dikkat çekiyordu. Haliyle ilk sektöre girdiğimden itibaren profesyonel anlamda kurgu yapmaya başladım. O dönemler klip sektörüne uzaktım, kim ne çekiyor bilmiyordum ama yaptığım işlerin içinde hep müziğin ritmine göre yerleşimler olduğundan dolayı, klip sektöründe çalışabileceğime dair çok fazla tavsiye alıyordum. Haliyle beni yeteneğim bu mesleğe yönlendirmiş oldu.

3 - Bu meslek için hangi okullarda okudun? Yurtdışı eğitimi gerektiriyor mu? Kendini nasıl geliştirdin? Ekip çalışmasının önemi nedir?
Daha önce de söylediğim gibi Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi sinema-tv bölümünde okudum fakat sinema veya sanat okumayan biri de bu mesleği çok rahat yapabilir. Yeter ki biraz teknik bilgisi, estetik algısı ve ritim duygusu olsun. Çıkaracağı iş iyi mi olur, kötü mü olur onu bilmiyorum ama bu mesleği okullu olmayan herkes yapabilir.  Klip çekmek için yurtdışı eğitimi gerekmiyor.
Kendimi geliştirmek için daha çok yurtdışında yapılan işleri izliyorum çünkü daha çok orada yeni teknikler kullanılıyor ve evet ekip çalışması her meslekte olduğu gibi burada da önemli ama ekip sayısı yapılan işe ve senaryoya göre değişiklik gösteriyor.  Büyük bir ekibiniz olmadan da şarkıya uygun güzel bir klip çekebilirsiniz.

4 - Birçok ünlünün şarkısına yönetmenlik yaptın? Ünlülerle yolun nasıl kesişti?
Bu mesleği yaptığım için otomatik olarak ünlülerle de çalışmak zorunda kalıyorum. Yani aslında bu beklenen bir durum. Birilerine klip çektiğinizde onu gören başka biri size klip çektirmek için geliyor ve ardından ünlü biri de işinizi görüp beğenip size klip çektirmek için gelebiliyor. (Soner Arıca,Reyhan Karaca,Işıl Yücesoy,Demet Sağıroğlu, Mavi…)

5 - Ünlülerle çalışmak zor mu?
Sanırım ünlü dediğimiz insanları biz gözümüzde çok büyütüyoruz. Evet popüler olan insanların, günlük hayatlarını yaşayan normal insanlara göre farklı davranışları olabiliyor ama bunu ünlü olarak değil de insan olarak değerlendirmek gerekiyor.  Ayrıca bana zorluk çıkaracağını düşündüğüm biriyle çalışmıyorum. Bunu ilk toplantılarda fark edip açık açık söylüyorum.


6 - Bu mesleğin zorlukları nelerdir? Maddi açıdan kazançlı bir meslek mi?
Her meslek gibi, bu mesleğin de zorlukları var elbette.  Eğer insanları idare etmeyi bilmeyen biri iseniz bu mesleği yapmanız çok zordur. Gerek ön hazırlık aşamasında gerek çekim aşamasında farklı farklı insanlarla bir arada olmak zorunda kalıyorsunuz.  Bazen sanatçı ve yapımcının para kaygısı sizi gerebiliyor. Ortaya çıkacak ürünün görsellerinin sadece sizin kafanızın içinde olması karşı tarafa fikrinizi daha detaylı ve dikkatli anlatmanızı gerektiriyor.  Finalde sanatçı veya yapımcı benim hayal ettiğim şey bu değildi diyebilir. Haliyle çok dikkatli olmanız gerekiyor. Burada hem sanat yapmaya çalışıp, hem de ticari bir iş yapıyorsunuz aslında. Tabii ben zaman içerisinde bu konu ile ilgili bayağı tecrübe kazandım, şu anda bu tarz sorunlarla karşılaşmıyorum.
Geçmişte maddi açıdan evet bayağı kazançlı bir meslekmiş fakat günümüzde çok kazançlı bir meslek olduğunu söyleyemeyeceğim. Burada yaptığınız çalışmaya ne gözle baktığınızın da etkisi var.  Eğer seri üretim şeklinde iş yapacaksanız, evet maddi olarak kazanç sağlayabilirsiniz ama yaptığınız işe bir eser olarak bakarsanız maddi olarak çok kazanç sağlayamayacağınızı söylemeliyim.

7 - Dostluklar sizin için önemli mi?
Ne ilginçtir ki bu işi yaparken dostluklarınız hem avantaj hem de dezavantaj olabiliyor.  Hatır için yaptığınız işler olabiliyor, kıramadığınız insanlar olabiliyor ama bunun yanında gerçekten desteğini hissettiğiniz insanların çevrenizde olması sizin kendi yolunuzda ilerlemenize büyük katkı sağlıyor.. Yüksek bütçeli projeler olduğunda ekip işi çok önemli ve ekibin içerisinde dostlarınız varsa gözünüz kapalı güven içerisinde çalışabiliyorsunuz. Zaten sadece işle ilgili değil hayatın her alanında dostluklar çok önemlidir.

8 - Klip çekimlerinde başınıza gelen ilginç bir anınız var mı?
Aslında çok fazla var.İlk aklıma gelen; ilk çektiğim klip de sanatçı Jale'nin girdiği bataklıkta yavaş yavaş gömülmeye başladığını kayıt sırasında fark etmiştik ve çekime ara vermeden devam edip, ona da belli etmeden tutunabileceği bir dal bulmaya çalışmıştık. Yine sanatçı Mavi ile Fas’ta çektiğimiz klipte başımıza gelenler başlı başına bir macera filmi gibiydi.  Hiç bilmediğimiz bir yerde arabanın camına yapışan insanlar ve ne yapacağımızı bilmediğimiz anlar…

9 - En çok kiminle çalışmayı seviyorsunuz?
Politik bir cevap gibi gözükecek ama çalıştığım her sanatçıyla farklı bir keyif alıyorum.  Zaten bir sanatçıyla 2. ve 3. kez çalışıyorsam bilin ki çok iyi anlaşıyoruz dur. Benim çalışma prensipleri içinde en önemli olan şey iyi anlaşmaktır.  Başka türlü birlikte iyi bir ürün ortaya çıkaramayız.



10 - Sizin için klip çekimine en uygun mevsim hangisidir?
Şarkının tarzına ve duygusuna göre bu değişir. Bazı şarkılar kış dokusunda, bazıları sonbahar, bazıları ilkbahar ve yaz dokusunda güzel görsellerle birleşebilir.  Benim tercihim her sinemacının tercih ettiği gibi yumuşak hava olacaktır. Işığın çok sert gelmedi bir hava haliyle güzel resimler yapabilmenizi sağlıyor. Yine gün doğumu ve gün batımı en çok çekim yapmak istediğim saatlerdir.  Özellikle yazın o saatlerde çekimler yaparız çünkü öğlen saatinde hem açı olarak güneş uygun değildir hem de hava çok sıcaktır. Bu ve bunun gibi belli faktörler değerlendirildiğinde her mevsimin kendine göre çekim yapmak için uygunluğu vardır.
         Bir kahvenin kırk yıllık hatırı varmış…Bir çayın da ondan eksik değildir herhalde…Bu güzel röportaj için Gökhan  Özdemir’e sonsuz teşekkürlerimi sunarak  ayrılıyorum yazımdan…

      RÖPORTAJI YAPAN:                                                              KLİP YÖNETMENİ
TÜRKÇE ÖĞRETMENİ  NERİMAN ÖNCÜL                           GÖKHAN ÖZDEMİR
         Tomurcuk Dergisi 2019

Hiç yorum yok

Blogger tarafından desteklenmektedir.