Neriman Öncül - Klip Yönetmeni Gökhan Özdemir ile Röportaj
Gökhan Özdemir ile yabancısı olduğumuz bu
sektör hakkında röportaj yapmak istedim.Çünkü öğrencilere sorduğumuzda ne olmak
istiyorsun; polis ,asker,doktor, futbolcu ….işte son zamanlarda yazılımcı
,robotik kodlamacı gibi cevaplar alıyoruz.Ama tv sektörü ,şarkılar, sinema ,klipler
de hayatımızın vazgeçilmez tutkuları.
Hatta
bazen bir klip şarkının da önüne geçebiliyor ,kliple hatırlıyoruz şarkıyı öyle değil mi?
Bu röportajdaki amacım bu mesleği
öğrencilerimize tanıtmak.
1 -
Kendinden biraz bahseder misin?
1980
İstanbul doğumluyum, aslında çocukken hayalim çizgi filmi yapmaktı. Resim
yeteneğim çok yüksekti, çevremdeki herkes benim resimle alakalı bir şeyler
yapmamı bekliyordu fakat benim ilgim daha çok çizgi filmlere doğru oldu. Hiç
şüphesiz hareketli resimlerle bir hikâye anlatma kısmı bana daha cazip
geliyordu. Demek ki o zamanlardan bu yola gideceğim belliymiş. İlk ve orta
öğrenimimi bir branşa yönelik olmayan (Düz Lise) okullarda yaptım. Sanatla alakalı bir
şeyler yapmak istiyordum fakat çevremde bana bu
konuda yol gösterecek kimse yoktu. Haliyle kendi başıma bir şeyler yapmak
zorundaydım. Üniversite dönemine gelince araştırmalar yapıp güzel sanatlara
gitmeye karar verdim ve sonuçta Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Sinema Televizyon Bölümünü kazandım.
2 - Model
aldığın biri var mıydı, neden bu mesleği seçtin?
Aslında
yönetmen olmak gibi bir niyetim yoktu Tabii ki üniversitede bizi yönetmen olmak
için eğitiyorlardı fakat sektöre girince farklı alanlarda, özellikle kurgu
alanında çalışacağımı düşünmüştüm. Kurgu yapmaktan keyif alıyordum, ayrıca
kendine has bir kurgu tarzım vardı ve bu çok dikkat çekiyordu. Haliyle ilk
sektöre girdiğimden itibaren profesyonel anlamda kurgu yapmaya başladım. O
dönemler klip sektörüne uzaktım, kim ne çekiyor bilmiyordum ama yaptığım
işlerin içinde hep müziğin ritmine göre yerleşimler olduğundan dolayı, klip
sektöründe çalışabileceğime dair çok fazla tavsiye alıyordum. Haliyle beni
yeteneğim bu mesleğe yönlendirmiş oldu.
3 - Bu
meslek için hangi okullarda okudun? Yurtdışı eğitimi gerektiriyor mu? Kendini
nasıl geliştirdin? Ekip çalışmasının önemi nedir?
Daha önce
de söylediğim gibi Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi sinema-tv
bölümünde okudum fakat sinema veya sanat okumayan biri de bu mesleği çok rahat
yapabilir. Yeter ki biraz teknik bilgisi, estetik algısı ve ritim duygusu
olsun. Çıkaracağı iş iyi mi olur, kötü mü olur onu bilmiyorum ama bu mesleği
okullu olmayan herkes yapabilir. Klip çekmek için yurtdışı eğitimi
gerekmiyor.
Kendimi geliştirmek
için daha çok yurtdışında yapılan işleri izliyorum çünkü daha çok orada yeni
teknikler kullanılıyor ve evet ekip çalışması her meslekte olduğu gibi burada
da önemli ama ekip sayısı yapılan işe ve senaryoya göre değişiklik
gösteriyor. Büyük bir ekibiniz olmadan da şarkıya uygun güzel bir klip
çekebilirsiniz.
4 -
Birçok ünlünün şarkısına yönetmenlik yaptın? Ünlülerle yolun nasıl kesişti?
Bu
mesleği yaptığım için otomatik olarak ünlülerle de çalışmak zorunda kalıyorum.
Yani aslında bu beklenen bir durum. Birilerine klip çektiğinizde onu gören
başka biri size klip çektirmek için geliyor ve ardından ünlü biri de işinizi
görüp beğenip size klip çektirmek için gelebiliyor. (Soner Arıca,Reyhan
Karaca,Işıl Yücesoy,Demet Sağıroğlu, Mavi…)
5 -
Ünlülerle çalışmak zor mu?
Sanırım
ünlü dediğimiz insanları biz gözümüzde çok büyütüyoruz. Evet popüler olan
insanların, günlük hayatlarını yaşayan normal insanlara göre farklı
davranışları olabiliyor ama bunu ünlü olarak değil de insan olarak
değerlendirmek gerekiyor. Ayrıca bana zorluk çıkaracağını düşündüğüm
biriyle çalışmıyorum. Bunu ilk toplantılarda fark edip açık açık söylüyorum.
6 - Bu
mesleğin zorlukları nelerdir? Maddi açıdan kazançlı bir meslek mi?
Her
meslek gibi, bu mesleğin de zorlukları var elbette. Eğer insanları idare
etmeyi bilmeyen biri iseniz bu mesleği yapmanız çok zordur. Gerek ön hazırlık
aşamasında gerek çekim aşamasında farklı farklı insanlarla bir arada olmak
zorunda kalıyorsunuz. Bazen sanatçı ve yapımcının para kaygısı sizi
gerebiliyor. Ortaya çıkacak ürünün görsellerinin sadece sizin kafanızın içinde
olması karşı tarafa fikrinizi daha detaylı ve dikkatli anlatmanızı
gerektiriyor. Finalde sanatçı veya yapımcı benim hayal ettiğim şey bu
değildi diyebilir. Haliyle çok dikkatli olmanız gerekiyor. Burada hem sanat
yapmaya çalışıp, hem de ticari bir iş yapıyorsunuz aslında. Tabii ben zaman
içerisinde bu konu ile ilgili bayağı tecrübe kazandım, şu anda bu tarz
sorunlarla karşılaşmıyorum.
Geçmişte
maddi açıdan evet bayağı kazançlı bir meslekmiş fakat günümüzde çok kazançlı
bir meslek olduğunu söyleyemeyeceğim. Burada yaptığınız çalışmaya ne gözle
baktığınızın da etkisi var. Eğer seri üretim şeklinde iş yapacaksanız,
evet maddi olarak kazanç sağlayabilirsiniz ama yaptığınız işe bir eser olarak
bakarsanız maddi olarak çok kazanç sağlayamayacağınızı söylemeliyim.
7 -
Dostluklar sizin için önemli mi?
Ne
ilginçtir ki bu işi yaparken dostluklarınız hem avantaj hem de dezavantaj
olabiliyor. Hatır için yaptığınız işler olabiliyor, kıramadığınız
insanlar olabiliyor ama bunun yanında gerçekten desteğini hissettiğiniz
insanların çevrenizde olması sizin kendi yolunuzda ilerlemenize büyük katkı
sağlıyor.. Yüksek bütçeli projeler olduğunda ekip işi çok önemli ve ekibin
içerisinde dostlarınız varsa gözünüz kapalı güven içerisinde
çalışabiliyorsunuz. Zaten sadece işle ilgili değil hayatın her alanında
dostluklar çok önemlidir.
8 - Klip
çekimlerinde başınıza gelen ilginç bir anınız var mı?
Aslında
çok fazla var.İlk aklıma gelen; ilk çektiğim klip de sanatçı Jale'nin girdiği
bataklıkta yavaş yavaş gömülmeye başladığını kayıt sırasında fark etmiştik ve
çekime ara vermeden devam edip, ona da belli etmeden tutunabileceği bir dal
bulmaya çalışmıştık. Yine sanatçı Mavi ile Fas’ta çektiğimiz klipte başımıza
gelenler başlı başına bir macera filmi gibiydi. Hiç bilmediğimiz bir
yerde arabanın camına yapışan insanlar ve ne yapacağımızı bilmediğimiz anlar…
9 - En
çok kiminle çalışmayı seviyorsunuz?
Politik
bir cevap gibi gözükecek ama çalıştığım her sanatçıyla farklı bir keyif
alıyorum. Zaten bir sanatçıyla 2. ve 3. kez çalışıyorsam bilin ki çok iyi
anlaşıyoruz dur. Benim çalışma prensipleri içinde en önemli olan şey iyi
anlaşmaktır. Başka türlü birlikte iyi bir ürün ortaya çıkaramayız.
10 -
Sizin için klip çekimine en uygun mevsim hangisidir?
Şarkının tarzına ve duygusuna
göre bu değişir. Bazı şarkılar kış dokusunda, bazıları sonbahar, bazıları
ilkbahar ve yaz dokusunda güzel görsellerle birleşebilir. Benim tercihim
her sinemacının tercih ettiği gibi yumuşak hava olacaktır. Işığın çok sert
gelmedi bir hava haliyle güzel resimler yapabilmenizi sağlıyor. Yine gün doğumu
ve gün batımı en çok çekim yapmak istediğim saatlerdir. Özellikle yazın o
saatlerde çekimler yaparız çünkü öğlen saatinde hem açı olarak güneş uygun
değildir hem de hava çok sıcaktır. Bu ve bunun gibi belli faktörler
değerlendirildiğinde her mevsimin kendine göre çekim yapmak için uygunluğu
vardır.
Bir
kahvenin kırk yıllık hatırı varmış…Bir çayın da ondan eksik değildir
herhalde…Bu güzel röportaj için Gökhan
Özdemir’e sonsuz teşekkürlerimi sunarak
ayrılıyorum yazımdan…
RÖPORTAJI YAPAN:
KLİP
YÖNETMENİ
TÜRKÇE ÖĞRETMENİ
NERİMAN ÖNCÜL GÖKHAN ÖZDEMİR
Tomurcuk Dergisi 2019
Hiç yorum yok